Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ

« Με το σκάκι διαμόρφωσα το χαρακτήρα μου. Το σκάκι κατά κύριο λόγο σε κάνει αντικειμενικό με
τον εαυτό σου, αφού για να βελτιωθείς πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσεις τα λάθη και τις ατέλειές
σου. Ακριβώς όπως και στη ζωή »   Αυτά είχε δηλώσει ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής 
Alexander  Alekhine



ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ ΠΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΑ
ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ
*Το 1983 ο καθηγητής FERGUSSON, ύστερα από 5ετή έρευνα (1979-1983) επί αμερικανών
μαθητών της 7ης και 8ης τάξης, στους οποίους δίδαξε διάφορα θέματα με στόχο την ανάπτυξη
της κριτικής σκέψης, κατέδειξε ότι το σκάκι είχε την πιο αποφασιστική επίδραση για την
ανάπτυξη της ικανότητας αυτής, και, μάλιστα, με ποσοστό βελτίωσης 17%, σε σύγκριση με το
ποσοστό βελτίωσης 4,56% από τις άλλες μεθόδους.
*Το 1981 ο BROWN ύστερα από έρευνα σε σχολεία, απέδειξε ότι η εκμάθηση του σκακιού, όχι
μόνο προωθεί ό,τι έχει σχέση με τις προσωπικές αξίες του ατόμου, αλλά και βοηθά στην επίλυση
προβλημάτων ομάδας και συμπεριφοράς.
*Ο CRISTIANSEN το 1981 ανέφερε ό,τι μετά από δύο χρόνια πειραματική εργασία σε ένα
σύνολο 20 παιδιών Βέλγων, ηλικίας 10 έως 11 ετών, στο GHENT UNIVERSITY' S FACULTY OF
PEDAGOGIC SCIENCES, είχε τα καλύτερα αποτελέσματα από το υποσύνολο που διδάχθηκε σκάκι
και την απόδειξη ότι αυτή η ομάδα είχε τη μεγαλύτερη βελτίωση σε γενικές υποχρεώσεις του
σχολείου.
*Ο STEPHENSON το 1979 ως επικεφαλής της NAVAL ACADEMY (Ν.Α.), δημοσίευσε μελέτη του,
σύμφωνα με την οποία, μετά από εικοσαήμερη καθημερινή διδασκαλία του σκακιού στην Ν.Α. οι
δάσκαλοι των παιδιών διαπίστωσαν ότι η απόδοση των παιδιών σε διάφορους τομείς ήταν,
συγκριτικά με την προ των μαθημάτων σκακιού περίοδο, πολύ υψηλότερη, και συγκεκριμένα,
παρουσίαζε την παρακάτω εικόνα:
Ακαδημαϊκή Απόδοση: Βελτίωση 55%
Επιδεξιότητα: : Βελτίωση 62%
Προσπάθεια: Βελτίωση 59%
Συγκέντρωση: Βελτίωση 56%
Αυτοέλεγχος: Βελτίωση 55%
*Σύμφωνα με τον καθηγητή FRANK (1974), σε μία έρευνα που έγινε στο Ζαΐρ μεταξύ δύο
ομάδων παιδιών, εκ των οποίων μία διδάχθηκε σκάκι και η άλλη όχι, διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά
της ομάδας του σκακιού παρουσίασαν σημαντική βελτίωση στα μαθηματικά και στη γλωσσική
ευχέρεια.
*Τα τελευταία δέκα, περίπου χρόνια, λειτουργεί στη Νέα Υόρκη των Η.Π.Α. πρόγραμμα
εκμάθησης σκακιού στους μαθητές. Ειδικότερα στην 9η περιφέρεια της πόλης, της οποίας οι
μαθητές είχαν ιστορικά τις χαμηλότερες επιδόσεις στη μελέτη και στα μαθηματικά,
εκπαιδευτικές - ψυχολογικές έρευνες έδειξαν ότι χρόνο με το χρόνο, μετά την εφαρμογή του
προγράμματος διδασκαλίας του σκακιού, το οποίο εισήχθη ως μάθημα σε ορισμένα από τα
σχολεία της περιφέρειας, σημειώθηκε βελτίωση των σκακιστών μαθητών σε ποσοστό 5,37
μεγαλύτερο από τον εθνικό μέσο όρο!
*Η ίδια, περίπου, εκπαιδευτική - ψυχολογική έρευνα έγινε πρόσφατα σε έξι πολιτείες των Η.Π.Α.
(των πέντε σχολείων η καθεμία), με διάρκεια πάνω από δύο χρόνια. Στην έρευνα αυτή
επιλέχτηκαν δύο τάξεις από κάθε σχολείο, (6 πολιτείες Χ 5 σχολεία η κάθε πολιτεία Χ 2 τάξεις σε
κάθε σχολείο = 60 τάξεις). Στη μία τάξη κάθε σχολείου γινόταν διδασκαλία σκακιού, ενώ στην
άλλη, την ώρα του σκακιού, ο δάσκαλος ήταν ελεύθερος να επιλέξει ενισχυτική διδασκαλία με
ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγνωση και στα μαθηματικά. Στο τέλος της περιόδου οι μαθητές που
διδάχθηκαν σκάκι είχαν ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα σε σχέση με τους μαθητές της άλλης
τάξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου